Uitdaging


Marketeers willen zoveel mogelijk zelf doen, Zoals bijvoorbeeld hun eigen email campagne in elkaar zetten, maar hebben geen/weinig kennis van bijv. HTML. De ESP provider heeft een tool gebouwd waar marketeers op kunnen inloggen, artikelen kunnen uploaden, emails kunnen opzetten en samples naar zichzelf kunnen sturen en campagnes starten voor meerdere labels. Echter de tool die er nu staat is te omslachtig waardoor marketeers het niet snappen. De vraag is hoe kan het beter.

Onderzoek


Door middel van een enquete en bij het meekijken en ondervragen van de marketeers terwijl zij hun werkzaamheden uitvoeren, kwamen er een paar belangrijke punten naar voren;
  • De schermen zijn niet op logische volgorde,
  • Verschillende inlog voor opbouw en upload tools,
  • Onoverzichtelijk / Onduidelijk


Prototype


Aan de hand van alle feedback hebben we met een team een aantal schermen/stappen bedacht die essentieel zijn voor het maken van een email campagne:
  • Artikelen/content uploaden (HTML of doormiddel van formulier)
  • Email opzetten (artikelen koppelen/Samples versturen)
  • Data management (user segmentatie)
  • Campagne Dashboard (starten/raportering)
Deze punten zet ik om naar een eerste ‘ruwe’ opzet, hier maak ik een interactieve sample van en pitchen we aan de klant:
* created in Figma

Het proces van onderzoek naar het verder ontwikkelen van prototypes herhaalt zich een paar keer, elke keer dieper gefocussed op specifieke onderdelen.




Resultaat


Uiteindelijk komt er een laatste versie uit, deze word grondig getest door de marketeers. Hieruit kwamen een paar praktische wijzigingen en de marketeers konden eindelijk zelf hun email in elkaar zetten binnen 1 uur.